Dag 10 Elvas - Badajoz 20 km

2 juni 2019 - Badajoz, Spanje

Zondag 2 juni 2019

Gisteravond zijn we voor ons doen laat naar bed gegaan. Het was tegen half tien en nog steeds erg warm. We werden ‘vermaakt’ door een disco met bonke bonke ‘muziek. En later in de nacht door hangjongeren naast de camping. We zijn inmiddels in Spanje. Hoe hebben we ons verblijf in Portugal ervaren? Een probleem voor ons is de taal. Zij verstaan ons niet en wij verstaan hun niet. Het is al een feest als een Portugees drie woorden Engels spreekt. Dat maakt de conversatie een stuk eenvoudiger. Het is geen rijk land. Zeker op het platteland niet. Lissabon is daarop misschien een uitzondering. De Porugezen die we zijn tegengekomen zijn over het algemeen erg vriendelijk. Lissabon is daarop misschien een uitzondering…… Het land is leeg en wat het milieu betreft moet onze vriend Jesse Klaver eens in Portugal gaan kijken. Plastic alom langs de weg. Hier geen kartonnen rietjes maar gewoon plastic. Plastic tasjes alom. Bij een Carrefour kreeg iedereen die binnen kwam een plastic tasje in zijn handen gedrukt. Geen Tesla's . Wel rokende diesels in de steden en op het platteland. Uitlaatgas metingen? Geen idee of dat hier gebeurt. In Portugal zijn op een simpele manier milieuresultaten te boeken. Op sommige plaatsen zijn de prijzen beschamend laag. We vroegen ons weleens af of de rekening wel klopte. Vanochtend zijn we m.b.v. Google Maps naar Spanje en het hotel gefietst. In Portugal kan Google Maps niet op fietsen ingesteld worden. Als we op de grens met Spanje staan kan dat plotseling wel. De weg vanuit Elvas gaat kilometers naar beneden. Later wordt de weg heerlijk vlak. Een verademing. Als we bij het hotel aankomen is het pas 10.00h. Eerst maar koffie. Het is een grote chaos in het restaurant/cafetaria naast het hotel. Teveel klanten en te weinig personeel. Na een kleine anderhalf uur is het ons toch gelukt koffie te bemachtigen en te betalen. Op naar het hotel. We worden verwacht. De fietsen kunnen we op de kamer neerzetten. De kamer is op de eerste verdieping. Ze mogen in de lift. Als de liftdeur opengaat zien we een ruimte waar een fiets niet eens verticaal inpast. Wat te doen. Yvonne vraagt zich af waarom we geen kamer op de begane grond hebben? Terug naar de receptie. In vloeiend Spaans vragen we of het door Yvonne geopperde idee mogelijk is. Na wat gedoe op de computer krijgen we een kamer op de begane grond. De fietsen rijden we met bagage en al zo de kamer op. Het ontbijt is morgenochtend pas vanaf 7.30h. Jammer. We waren graag eerder vertrokken. Niets aan te doen. Vanmiddag hebben we Badajoz bezocht. In een cervercerias drinken we een drankje en eten raciones met ham en pinxtos met solomillo en padrons. Nog een salade erbij en we kunnen er weer tegen. Het is duidelijk dat het in Spanje economisch beter gaat dan in Portugal. De wegen zijn er beter. De buitenruimte is netter. De mensen gaan beter gekleed. De restaurants zien er beter uit. We zijn nu in een grotere stad. De komende week zullen we zien of het op het Spaanse platteland ook zo is. Morgen gaan we richting Merida. Hoever we komen hangt van de temperatuur, de weg en het tijdstip van vertrek af.

Gr. Yvonne en Chris

DSC_0641DSC_0642DSC_0643DSC_0645IMG-20190602-WA0003DSC_0648DSC_0649DSC_0651