Epiloog

10 juli 2019 - Bram, Frankrijk

Onze fietstocht van dit jaar heeft in het teken van de warmte, lees hitte, gestaan. In de eerste week de zinderende warmte in Portugal. In Elvas was het eigenlijk te warm om op straat te lopen. In de rit naar Redondo kwam daar de wind nog bij. Blijven meetrappen in de afdalingen! En dan nog de historische temperaturen in Zaragoza. Rond de 45°C, waardoor we Zaragoza ontvlucht zijn. Een beetje jammer. Het is een leuke stad die een bezoek van een dag of twee zeker waard is. Zelfs voor Spaanse begrippen waren de temperaturen ongekend hoog. We hebben vaak in hotels en hostels overnacht. Soms ook als er een camping in de buurt was. Door de warmte was de tent dan geen optie. De grote leegte in Portugal en grote stukken van Spanje zullen we niet snel vergeten. Afstanden van 40 à 50 km zonder enige voorziening. Geen winkel, geen café, geen mogelijkheid om te overnachten. Niets. Een paar keer hebben we moeite gehad om te overnachten. Door de warmte waren we genoodzaakt voor de volgende dag een slaapplek te boeken. Iets wat we bij al onze tochten niet gedaan hebben. Fietsen na 12.00h ’s middags was eigenlijk niet mogelijk. En dan de vrijwel verlaten dorpen waar de jeugd is weggetrokken en de oudere bewoners zijn achtergebleven. Het prachtige landschap waar we doorheen kwamen en dat je op de fiets intens beleeft. Genoten hebben we van de doorsteek door de Pyreneeën. Niet direct van het naar boven fietsen maar wel van de schitterende natuur. We zijn ook op deze reis weer heel veel vriendelijke, aardige en leuke mensen tegengekomen. Slechts één nare, goed afgelopen, ervaring in de bus in Lissabon. We hebben in enkele, laten we zeggen, matige hotels, overnacht. Maar we hebben ook in heel mooie en gezellige hotels overnacht. De prachtige B&B in Portugal, het mooie hotel in Almunia, de verschrikkelijk aardige mensen in een hotel in Sabinanigo, het leuke familiehotel in de Pyreneeën. Op dit moment zullen we er vergeten. Maar in alle onderkomens was men vriendelijk en behulpzaam. Voor de fietsen werd iedere dag een goed en veilig plekje gevonden. Over het algemeen was geen moeite te veel. We hebben overheerlijk gegeten. De ene keer eenvoudig en de andere keer uitgebreid. In èèn restaurant in Portugal was het minder dan matig. Maar dat werd ’s avonds in de B&B weer meer dan goed gemaakt. Op een fietstocht moet je het nemen zoals het komt. Zonder ongelukken hebben we in Lourdes de tocht beëindigd. Daar zijn we opgehaald door Jan en Ilja. Nog een aantal dagen genieten van het verblijf bij hen en dan weer naar huis. De fietsen zijn al onderweg naar Nederland. Het is een mooie tocht door een vaak desolaat gebied geweest. Dankbaar zijn we dat we dit weer met z’n tweeën hebben mogen en kunnen doen. Volgend jaar is nog ver weg. Maar laten we hopen dat we lichamelijk en geestelijk gezond genoeg zijn om een fietstocht te maken. Wellicht wat aangepast. De lengte, de hellingen of misschien wel aanpassingen aan de fietsen…… Alle volgers bedankt voor het volgen van ons en de reacties op de blog.

Gr. Yvonne en Chris

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jacqueline:
    10 juli 2019
    Lieve Yvonne en Chris een mooie epiloog en goede weergave van wat jullie weer samen hebben beleefd! Om in wielertermen te spreken jullie zijn "grinta's " en "klasbakken"! Na een pittige tijd hebben jullie dit maar weer mooi gedaan! Nu weer zelf de potten en pannen ter hand nemen en weer dromen en plannen maken voor een volgend jaar. Zoals we al meerdere keren gezegd hebben chapeau en een diepe buiging met veel respect voor deze prestatie. Geniet nog van de laatste dagen en tot ziens maar weer in Zoetermeer!!!
  2. Marina:
    10 juli 2019
    Het was geweldig jullie te volgen, geniet van jullie welverdiende rust... liefs
  3. Tiny Brunott:
    10 juli 2019
    Lieve Yvonne en Chris Zoals de eerste reactie al zegt een mooie epiloog! Knap kort samengevat ! Moedig om na deze reis alweer aan volgend jaar te denken. We hopen jullie volgende week weer te zien en spreken liefs Tiny ook namens freek
  4. Els van Oosten:
    11 juli 2019
    Het was erg leuk om jullie te volgen.Rust nu maar lekker uit !
  5. Iris beijer:
    11 juli 2019
    Lieve Yvon en Chris, geweldig gedaan. Fijn om jullie zondag ongedeerd weer in de armen te kunnen sluiten, geniet nog van de laatste dagen, liefs IRIS.
  6. Jannie:
    14 juli 2019
    Wat een bijzondere reis hebben jullie gemaakt! Respect voor het doorzettingsvermogen bij alle ontberingen. En gaaf dat je dan in de hitte en de leegte zo kunt genieten van het vinden van een fijne slaapplek, een vriendelijk mens en een lekker hapje eten. Dat zijn de dingen die er toe doen in het leven, ervaar je dan. Mooi!
  7. Nico Kemper:
    24 juli 2019
    Yvonne en Chris het was weer een aangenaam jaar om 's morgens voor de krant jullie reisverslag te lezen. Een goed begin van de dag. het is jammer dat de belevenissen gestopt zijn dit jaar. Het is bijzonder wat jullie doen, en ik hoop dat jullie doorgaan. Maar ik ben ook blij dat jullie er weer zijn. Ik hoop dat jullie veel naplezier hebben. veel liefs Nico en Marja.
  8. Leen en Marijke:
    24 juli 2019
    We zijn net gisteren teruggekomen van een maand Zweden. Heb jullie reisverhaal gelezen tot dag 34. De rest komt nog. Werk van boven naar beneden...
    Nu dus de epiloog.
    Petje af voor jullie en dat ook nog na zo'n rare winter.
    En dat met die temperaturen! Wat fijn dat jullie weer zo'n fietsvakantie hebben afgerond.