Dag 43 Les Eaux Chaudes - Lourdes 66 km

5 juli 2019 - Lourdes, Frankrijk

Vandaag de laatste fietsdag. Weer veel meegemaakt. Ik hoop dat we niets vergeten. Voor we vertrekken horen we dat het vandaag 38°C wordt i.p.v. de gisteren voorspelde 30°C. De route zou volgens het boekje licht naar beneden gaan. Ons idee over de route vandaag was dat hij hier en daar naar beneden ging maar regelmatig flink omhoog. En dat bij deze temperaturen. Het is een zware fietsdag geworden. We hebben een toeristische ervaring moeten missen vandaag. Vandaag werden de koeien en schapen over de weg van Laruns richting Pourtalet naar de weiden gebracht. Langs ons hotel. Daarom kon er gisteren maar voor één nacht geboekt worden. Voorbij Laruns hebben we tóch een klein voorproefje mogen meemaken. Uiteindelijk komen we na 66 km….. aan bij het hotel in Lourdes. We zijn, om met wijlen Gerrie Kneteman te spreken, uitgewoond. Na wat vijven en zessen staan onze fietsen klaar om door Soetens naar Nederland vervoerd te worden. Soetens komt morgen al in Lourdes. We hebben een shabby kamer. Jammer voor zo’n laatste nacht! Na de douche gaan we Lourdes in. We zijn hier een jaar of dertig geleden ook geweest. Het is er niet beter op geworden. Souvenirwinkels en fastfoodrestaurants. We kijken rond in de kerk en lopen naar de grot van Bernadette. Het is één groot pandemonium. Excuus voor hen die hier anders over denken. Een drankje op een terras kost een klein vermogen. Gelukkig komen we later in een restaurantje terecht dat door een Ierse en haar Schotse echtgenoot wordt beheerd. We eten lekker en hebben een gezellig praatje. Ze wijzen ons op de processie die iedere avond om 21.00h plaatsvindt. Dit moet je gezien hebben!!!!!! Een enorme mensenmassa. Mensen in rolstoelen, geduwd door vrijwilligers in een verpleegkundige outfit, volgens Yvonne gekocht in een carnavalswinkel, paters, priesters enz. Van over de hele wereld. Opvallend veel Spaans sprekende mensen. Chris ziet een bekende in de mensenmassa! Als we teruglopen naar het hotel zien we dat het gewone leven doorgaat. Een kroeg voor met bierdrinkende en zingende hulpverleners. Morgen worden we opgehaald en is het fietsen voor dit jaar voorbij. Ook vandaag was het eigenlijk te heet om te fietsen. De epiloog volgt nog. Maar voor nu, groeten van Yvonne en Chris.

DSC_0963DSC_0965 DSC_0967DSC_0966DSC_0969DSC_0971DSC_0972DSC_0976DSC_0979DSC_0988

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Elly:
    5 juli 2019
    De finish! jullie hebben een prachtige, maar wel zware tocht achter de rug. Vooral de extreem hoge temperaturen waren slopend voor jullie. Maar lieve Yvonne en Chris: diepe, diepe buiging voor jullie doorzettingsvermogen! Ik hoop dat jullie net zo van de tocht hebben genoten als wij, stiekem meeglurend vanaf jullie bagagedrager 😉
    Veilige thuisreis gewenst!
  2. Nico Kemper:
    6 juli 2019
    een prachtige prestatie en wat een vacantie. en nu weer naar Zoetermeer.
  3. Marina:
    6 juli 2019
    Gefeliciteerd met deze prestatie. Het was leuk om jullie te volgen. Fijne terugreis en lekker nagenieten van jullie avontuur. Liefs..
  4. Aad:
    Hallo Yvon en Chris,
    Heel knappe prestatie, zeker gezien te hoge temperaturen. Wat we aan het begin al schreven, “we volgen jullie, maar dan op de computer” dat hebben we dus gedaan! Nou, geloof ons maar, we zaten zelf ook te zweten 🥵 🥵. Nogmaals knap gedaan, groetjes Iris en Aad