Dag 5 Alcacar do Sal - Escoula 46 km 28 mei

28 mei 2019

Vanochtend zijn we om zes uur opgestaan. Het is lekker koel. Ons ontbijt bestaat uit een droog broodje en een flesje vruchtensap. De worstjes die we gisteren hebben gekocht besluiten we weg te gooien. Buikloop is ook niet alles. Om half acht rijden we weg. Het is zo koel dat Yvonne een vestje aantrekt. Als we naar beneden stuiven begrijpen we waarom we gisteren een stuk naar boven hebben moeten lopen. Alle cafés zijn nog gesloten. Na een kilometer of 15 zien we een terras. Mooi, maar helaas. Er wordt schoongemaakt. De zaak is nog gesloten. Dan maar verder. Winkels zijn er ook niet. Een toilet wel. Yvonne maakt hier dankbaar gebruik van. Later ontdekt ze dat er een stiekeme ‘gluurder’ aanwezig is. We maken een foto van hem of haar……. Niet genoeg ontbijten is niet slim. Het licht gaat langzaam uit. Gelukkig heeft Yvonne twee droge crackers en twee energierepen. Daarop bereiken we een restaurantje bij een benzinestation. Eerst een paar flesjes zumo, dan een paar broodjes kaas en als afsluiting koffie. Ook nu weer bij het afrekenen verbazing. We kunnen verder. We fietsen langs rijstvelden. Die verwacht je hier niet. Kurkeiken staan hier ook volop. De weg is niet echt vlak en bij de stijgende temperatuur valt het niet mee. We fietsen door het binnenland van Portugal. De dorpjes zijn armoedig. De mensen zijn arm. Geen restaurants, geen winkels. Niets van dit alles. Uiteindelijk komen we in Escoula aan. Hier is een café. We drinken ook nu weer een paar flesjes vruchtensap en besluiten wat warms te eten. Dat kan. Gekookte kabeljauw, met snijbonen uit blik, een ei en een aardappel. We hebben wel lekkerder gegeten. Maar goed de maag is gevuld zullen we maar zeggen. Onder het eten besluiten we niet naar de beoogde camping te fietsen. Te ver, te heet. Als we vragen of er een hotel of hostal in het dorp is is het antwoord: nee. Wel een paar kilometer verder een B&B. Die staat ook in het boekje van Benjaminse. Wij er naartoe. Midden op het platteland in Portugal komen we terecht in een heel mooi onderkomen. Met zwembad. Of we daar gebruik van maken weten we nog niet. Wat is douchen lekker als je bezweet en uitgewoond bent. Vanavond zorgt de uitbater voor een paar broodjes. En morgen hebben we geen ontbijt probleem. Daar wordt voor gezorgd. Vanochtend dachten we terecht te komen op een camping en nu zitten we hier. Dat is het leuke van de fietstocht. Je hebt geen idee hoe een dag verloopt en waar je terechtkomt. Morgen gaan we verder. We vertrekken vroeg. Waar we morgen terechtgekomen weten we niet. Een camping zit er niet. Die ligt te ver van onze route. De temperatuur schijnt nóg verder op te lopen. De afstanden maar aanpassen en op tijd vertrekken. Het is niet anders.

Gr. Yvonne en Chris

DSC_0581DSC_0583DSC_0585DSC_0587DSC_0589

1. Elly:
    28 mei 2019
    Misschien toch nog ergens een waterkokertje scoren? Kunnen jullie tenminste op elk moment koffie zetten!
    Portugal wordt inderdaad warm de komende dagen. Heerlijk! Wij zitten hier te verpieteren in de kou en ontvangen pittige regenbuien. Ruilen?
  2. Marina:
    Succes 🌞💪🏻
  3. Jacqueline:
    28 mei 2019
    Die gluurder heb je er liever niet bij! Wij zijn in Nederland fietsen, op de Veluwe de hele dag regen vanaf drie uur werd het beter. Is ook niet alles! Doe kalm aan je hebt de tijd!! Bij jullie wordt het warmer hier gelukkig wel iets droger! Veel plezier en geniet even van de luxe!!!
  4. Sophie:
    29 mei 2019